خرمای شاهانی جهرم ، رسیده و خشک مصرف می شود و یکی از پرمصرف ترین خرماهای ایران خرمای شاهانی جهرم است که رطوبت آن حدود 15 درصد است مانند خرمای ربیع ظاهری کشیده و انتهایی باریک دارد و به رنگ قهوه ای روشن است.

برخی از انواع آن نیز به رنگ زرد یا قهوه ای تیره یافت می شوند خرمای شاهانی جهرم ، رسیده و خشک مصرف می شود و یکی از پرمصرف ترین خرماهای ایران است.

این خرما بسیار شیرین است و جایگزین خوبی برای شکر است خرمای شاهانی مانند سایر انواع خرما سرشار از ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین‌های گروه B و ویتامین C و مواد معدنی به‌ویژه سلنیوم، روی، پتاسیم و منیزیم است.

خرما علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی سرشار از آنتی اکسیدان است پیشگیری از کم خونی و سرطان مهمترین خواص شناخته شده خرمای شاهانی است کشت خرما در متون و بازنمودهای باستانی از بین النهرین گواهی شده است.

با توجه به محبوبیت خرمای ایرانی در جهان و همچنین کیفیت بالای خرمای شاهانی، این خرما در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است سهم زیادی از خرمای صادراتی ایران را خرمای شاهی تشکیل می دهد.

خرمای شاهانی نیز یکی از خرماهای لوکس صادراتی است و مشتریان خارجی زیادی دارد خرمای شاهانی یکی از خرمای ترد است که درجه یک محسوب می شود و طرفداران زیادی دارد.

این نوع خرما بافتی نرم و مرطوب دارد و از آن برای تهیه انواع شیره خرما استفاده می شود همچنین بسیار رنگارنگ است نام های دیگری برای این تاریخ که ممکن است نام آنها را شنیده باشید، شوانی، شونی و خورک است.

این خرما به دو صورت خشک و مرطوب برداشت می شود و از نظر شکل و ظاهر با سایر ارقام خرما متفاوت است شکل ظاهری این درخت خرما با سایر ارقام نخل متفاوت است.

میوه آن کشیده و دارای نوک باریک و رنگ آن قهوه ای روشن است خرمای شاهانی در میناب نام های مختلفی دارد در حاجی آباد بندرعباس شانی نامیده می شود.

این نوع خرما جزو خرمای نرم است اما به صورت خشک نیز برداشت می شود و به دلیل شیرینی زیاد و خوش رنگ بودن آن مصرف داخلی زیادی دارد. خارک این رقم نیز شیرین است و مقداری از محصول شاهانی به صورت خارک مصرف می شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *