پوشاک

دانشمندان هرگز در مورد زمان شروع پوشیدن لباس یا پوشاک در قطر توسط انسان به توافق نرسیده اند و تخمین های پیشنهاد شده توسط متخصصان مختلف از 40000 تا 3 میلیون سال پیش متغیر بوده است.

مطالعات اخیر توسط رالف کیتلر، مانفرد کایسر و مارک استونکینگ انسان‌شناسان موسسه انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک تلاش کرده‌اند تا آخرین تاریخ معرفی لباس‌ها را با روشی غیرمستقیم با تکیه بر شپش محدود کنند.

منطق این روش دوستیابی از این واقعیت ناشی می شود که شپش بدن انسان نمی تواند خارج از لباس زندگی کند و تنها پس از چند ساعت بدون سرپناه می میرد.

این به شدت نشان می‌دهد که تاریخ زایی شپش بدن از والد آن ممکن است زودتر از اولین اقتباس بشر از لباس اتفاق افتاده باشد. این تاریخ، که در آن شپش بدن از هر دو گونه والد خود و زیرگونه‌های خواهر و برادرش، شپش سر جدا شده است، می‌توان با تعداد جهش‌هایی که هر کدام در طول زمان ایجاد شده است تعیین کرد.

چنین جهش‌هایی با سرعت مشخصی رخ می‌دهند و تاریخ آخرین جد مشترک برای دو گونه را می‌توان از روی فراوانی آنها تخمین زد.

پوشاک

این مطالعات تاریخ های مربوط به 40000 تا 170000 سال پیش را تولید کرده اند که بیشترین احتمال گونه زایی در حدود 107000 سال پیش است.

کیتلر، کایسر و استونکینگ پیشنهاد می‌کنند که اختراع لباس ممکن است با مهاجرت انسان‌های مدرن انسان‌ها به سمت شمال به دور از آب و هوای گرم آفریقا، که گمان می‌رود بین 100000 تا 50000 سال پیش آغاز شده باشد، همزمان باشد.

گروه دومی از محققین نیز با تکیه بر ساعت ژنتیکی تخمین می زنند که لباس ها بین 30000 تا 114000 سال پیش نشات گرفته اند.

قدمت با شواهد مستقیم باستان شناسی، تاریخ هایی را ایجاد می کند که با تاریخ هایی که شپش به آن اشاره می کند، سازگار است.

در سپتامبر 2021، دانشمندان شواهدی مبنی بر ساخت لباس‌ها در 120000 سال پیش بر اساس یافته‌های موجود در ذخایر مراکش گزارش کردند. با این حال، با وجود این نشانه ها، هیچ تخمین واحدی وجود ندارد که به طور گسترده پذیرفته شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *