مهم ترین کشورهای دنیا که از بادام مامایی در کویت برای تجارت استفاده می کردند!

آنها درختانی هستند که گلهای سفید و صورتی شکوفا می کنند و می توانند تا 10 متر رشد کنند، دانه ها و کاساوا آنها خورده می شود و از دانه های آنها روغن به دست می آید درختی که در پایان بهمن شکوفا می شود در سال های سرد بادام تولید نمی کند.

درختان بادام مامایی در کویت که به خوبی از آنها مراقبت نمی شود در سراسر آناتولی پراکنده شده اند. گونه هایی با دانه های تلخ و شیرین و خاردار وجود دارد.

در نوشهیر معمولاً در تاکستان ها، در مرز تاکستان ها کاشته می شود گلهای آن برای زنبورها بسیار جذاب است.

زیرا آنها درختانی هستند که زنبورهایی که تازه شروع به بیرون آمدن از کندوهایشان کرده اند برای اولین بار در آن سال با آنها برخورد می کنند.

پس از ریزش گل‌ها، آبشارهای سبز مودار کوچک سفید رنگ تشکیل می‌شوند. هنگامی که در اواخر تابستان از پوسته می افتد، در بادام های چوبی و سخت ظاهر می شود. قیمت بازار از گردو گرانتر است.

بادام

در کوه های ما، بادام بوته ای ( Amygdalus Iycioides )بادام تلخ (بادام با دانه تلخ – Prunus amygdalusamara ) نیز موجود است.

آبشارهای تشکیل شده در پایان گلدهی رقیق شده و به عنوان میوه مصرف می شود و همچنین در بازار به فروش می رسد. به این ترتیب از بادام درآمد اولیه حاصل می شود و بادام باقی مانده نیز بزرگ می شود.

درخت بادام از طریق واکسن تکثیر می شود. از همه جهات برای تولید دانه های بادام تلخ که ماندگاری بسیار بیشتری دارند و حشرات مضر مختلف به ریشه آن نزدیک نمی شوند و طبیعت انگیزه بیشتری دارند، مناسب است. سال گذشته با دبیرستان علوم بذرهای زیادی در دامنه شمالی کوه آشیکلی کاشتیم. من هم آن را در اطراف کارگاه هنری خود کاشتم تا بادام تلخ از دانه بیرون بیاید و رشد کند. مقداری از آن را مرتب آبیاری کردم. برخی از آنها را همانطور که در طبیعت هستند گذاشتم. نهال های آبیاری نشده ابتدا برگ های خود را می ریزند. با کمال تعجب، ساقه های سخت کوچک آنها در تمام سال سرسبز باقی ماندند. او از هر نظر به صراحت گفت که در بهارهای پیش رو به رشد خود ادامه خواهد داد. فصل بسیار خشک تابستان نیز بر سطح خاک تأثیر زیادی گذاشت. پس برگهای غزال را له کردم (برای اینکه باد زمین را نزند و زیر نهال بگذارد). به این ترتیب امیدوارم آب باران که می ریزد سریعتر جذب شود و خمیرهای غزلی که زیر نهال گذاشته ام در صورت آتش سوزی کاه نسوزند. بادام نیز وارد فرهنگ آشپزی شده است.

در دسرها از کیک بسیار استفاده می شود. نوشیدنی موسوم به سماتا که در قهوه خانه های مانیسا می نوشند به صورت شربت مخلوط با آب با خرد کردن بادام تلخ (پودر کردن) به فروش می رسد. خوردن بادام خطر حمله قلبی را کاهش می دهد.

بادام که میان وعده ای بسیار مقوی است خون ساز و تنظیم کننده کلسترول و قند خون و خلط آور است و اثر بسیار مقوی دارد – که معمولاً این گونه خمیرها در ترکیباتشان وجود دارد.

روغن بادام در طب سنتی و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. روغن بادام در هر صورت نرم کننده و مغذی است. دانه بادام تلخ سمی است و باید در مصرف آن متعادل باشد. افراد دیابتی در منطقه ما روزی 1 تا 2 عدد بادام تلخ می خوردند.