بیا با آن روبرو شویم. بسیاری از ما هیچ چیز در مورد عملکرد ماشین خود نمی دانیم. ما می دانیم که یک موتور در آن وجود دارد … و شاید یک مخزن سوخت … اما این در مورد آن است. بنابراین Fiix در حال انجام یک سری مقاله است که در آن به شما در مورد ماشین شما آموزش می دهیم، یک قسمت در یک زمان، از رادیاتور شما شروع می شود.
رادیاتور شما
موتورها در عملیات خود گرمای زیادی ایجاد می کنند – آنها از مواد منفجره مینیاتوری کار می کنند! برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور، خودروی شما مایع خنک کننده را از طریق موتور پمپ می کند – مایعی که گرما را دریافت می کند و آن را از بلوک موتور دور می کند در این میان نگاهی به یک لیتر چند لیوان است داشته باشیم.
مایع خنک کننده گرمای تولید شده توسط موتور شما را می گیرد و آن را به رادیاتور شما منتقل می کند، که هوا را در سراسر مایع می دمد – آن را خنک می کند و با هوای خارج از ماشین شما تبادل گرما می کند.
رادیاتور با عبور مایع خنککننده از بالههای فلزی نازک کار میکند، که اجازه میدهد گرما به راحتی به هوای خارج از ماشین شما برسد. گاهی اوقات، یک فن وجود دارد که هوا را در سراسر رادیاتور می دمد تا هوای گرم را از ماشین شما خارج کند. رادیاتورها در اشکال، اندازهها و طرحهای مختلفی تولید میشوند، اما عملکرد اصلی آنها یکسان است.
در اصل – رادیاتور مایع خنک کننده را خنک می کند و سپس موتور شما را خنک می کند.
قطعات یک رادیاتور
هسته: هسته بزرگترین قسمت رادیاتور است و عملکرد اولیه آن را انجام می دهد. این شامل یک بلوک فلزی بزرگ با پره های فلزی کوچک است که به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا گرما را به هوای اطراف رادیاتور تخلیه کند (این هوا در کوره جلوی ماشین شما خارج می شود.) انواع مختلفی از هسته ها وجود دارد، به عنوان مثال، رادیاتورهای یک هسته ای، دو هسته ای و یا حتی سه هسته ای در این میان نگاهی به آموزش بستن روسری لاکچری داشته باشیم.
درپوش فشار: سیستم خنک کننده خودرو شما به طور مداوم تحت فشار است. این به این دلیل است که اجازه می دهد خنک کننده بدون جوش بسیار داغ تر از حد معمول شود، که به سیستم اجازه می دهد بسیار کارآمدتر باشد. درپوش فشار با استفاده از فنر برای ایجاد فشار تا 20 PSI این فشار را ایجاد می کند. مهم است که وقتی مایع خنک کننده داغ است، درپوش فشار را بردارید، در غیر این صورت ممکن است باعث سوختگی جدی شوید.
مخازن خروجی و ورودی: مخازن ورودی و خروجی به رادیاتور کمک می کند تا مایع خنک کننده را از قسمت های داغ موتور شما به رادیاتور منتقل کند.
خنک کننده گیربکس: ماشین شما احتمالاً از همان مایع خنک کننده ای استفاده می کند که موتور شما برای خنک کردن گیربکس استفاده می کند. مایع انتقال از طریق موتور شما از طریق لوله های فولادی که توسط مایع خنک کننده احاطه شده است حرکت می کند و گرما را از آنها دور می کند. این مایع خنک کننده نیز در داخل رادیاتور خنک می شود. زیرا گرمای جدی از طریق گیربکس اتوماتیک تولید می شود در این میان نگاهی به مدل لباس مجلسی حریر شیشه ای داشته باشیم.
گاهی اوقات، اگر فشار شدیدی توسط گیربکس شما ایجاد شود، یک رادیاتور جداگانه برای خنک کردن مایع گیربکس شما وجود دارد، اما دیدن یک رادیاتور واحد برای هر دو عملکرد بسیار رایج تر است.
چرا رادیاتور شما مهم است؟
یک رادیاتور مهم است زیرا اصلی ترین روشی است که موتور شما گرما را در حین کار تخلیه می کند. خرابی رادیاتور ممکن است باعث آسیب قابل توجهی به موتور ناشی از گرمای بیش از حد شود – اکثر خودروهایی که دود بلند را در کنار جاده می بینید در واقع ناشی از خرابی رادیاتورها هستند!
شایع ترین علت خرابی رادیاتور آسیب فیزیکی است که تعویض یک یا همه اجزای آن را تضمین می کند. عملکرد رادیاتور ممکن است به دلیل تاریخ مصرف گذشته مایع خنک کننده یا کمبود سطح خنک کننده مختل شود که می تواند از طریق شستشوی مایع خنک کننده رفع شود در این میان نگاهی به شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک داشته باشیم.
- منابع:
- تبلیغات: