تاریخچه کاربرد جیوه در اروپا

در داده های تاریخ شیمی غربی، که در مقبره مصری ثبت شده است، لوله کوچکی از جیوه پیدا شده است. طبق تحقیقات متنی محصول قرن 16-15 قبل از میلاد است، شاید به عنوان یک ماده نگهدارنده. کیمیاگران غربی معتقد بودند که جیوه مخرج مشترک همه فلزات است – تجسم فلزی بودن. چیزی که آنها فلزی می دانند عنصری است که تمام فلزات را تشکیل می دهد. از ترکیبات جیوه نیز روی پوست استفاده شد.

برخی از اولین موارد استفاده به عنوان رنگدانه در جوهر قرمز توسط کیمیاگران مورد استفاده قرار گرفت. گالیون اسپانیایی 76 پوند جیوه مایع را برای استخراج طلا و نقره به قاره آمریکا فرستاد. در قرون وسطی، جیوه به طور گسترده توسط کیمیاگران مورد استفاده قرار گرفت، زیرا قادر به تشکیل آمالگام بود و تلاش ناموفق برای تبدیل جیوه به طلا. در این مدت، دو ترکیب جیوه، کلرید جیوه (کالومل) و کلرید جیوه (سوبلیمیت خورنده) برای اولین بار تولید شد (مقبول و همکاران، 2017). در این میان نگاهی به اراد برندینگ داشته باشیم.

جیوه و ترکیبات جیوه به طور فزاینده ای در قرن شانزدهم پس از میلاد در پزشکی مورد استفاده قرار گرفتند، به ویژه پس از اینکه استفاده از آنها توسط پاراسلسوس (1493-1541) مورد حمایت قرار گرفت. در همان زمان، با گسترش استعمار در اروپا، تجارت جیوه به یک پدیده جهانی به ویژه برای استخراج طلا و نقره و اهداف پزشکی تبدیل شد.

در طی چهار قرن آینده، ترکیبات جیوه مانند تصعید خورنده (HgCl)، کلومل (Hg2Cl). ترکیبات سولفید جیوه (HgS) مهم‌ترین و رایج‌ترین داروهای مورد استفاده در فارماکولوژی اروپایی و آسیایی مانند درمان التهاب بینی و گلو، لکه‌های قرنیه، زخم‌ها و زگیل‌ها و غیره است. در این میان نگاهی به برای چاق شدن کودک 7 ساله داشته باشیم.

عملکرد مجاری صفراوی، و جلوگیری از اسهال، استفراغ، و درمان ادم. درمان بیماری های طحال، کبد، ریه به ویژه می تواند از سیفلیس جلوگیری کند (کلارکسون، 2002). پاراسلسوس یک مدافع پرشور است. او یک شعار جاودانه دارد؛ دوز تولید سم، درمان سیفلیس گاهی اوقات منجر به مسمومیت شدید.

در قرن بیستم، نمک‌های جیوه برای مدت طولانی در کلاه‌های نمدی استفاده می‌شد، زیرا مشخص شد که این نمک‌ها در چسبناک کردن موی حیوانات بسیار مؤثر بوده و در نتیجه نمد با کیفیت بالا تولید می‌شود.

جیوه آلی، به ویژه متیل جیوه و اتیل جیوه، به طور گسترده در کشاورزی به عنوان یک عامل ضد قارچ در دانه های بذر استفاده می شود، اما این عمل به دلیل شیوع بالای مسمومیت در انسان و گونه های خاص حیات وحش متوقف شده است. به عنوان یک ماده نگهدارنده، مرکوروکروم (دیبروم هیدروکسی جیوه فلورسین) به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است و علت چندین حادثه مسمومیت مستند شده است (Kopec et al., 2018). در این میان نگاهی به لباس مجلسی کوتاه داشته باشیم.

تیومرسال (اتیل جیوه تیوسالیسیلات) هنوز در واکسن ها در سراسر جهان استفاده می شود، اگرچه ایالات متحده در حال حاضر نگران سمیت بالقوه آن برای نوزادان است. استفاده از ترکیبات فنیل و اتیل جیوه به عنوان عوامل ضد باکتریایی ضد عفونی کننده هنوز محدود است.

همچنین به‌عنوان اسپرم‌کش در ضدبارداری‌های شیمیایی و ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده می‌شود و هنوز هم در آمالگام دندان، واکسن‌ها (مانند ترکیب ارگانیک جیوه تیمروسال)، لوازم آرایشی، قطره‌های چشمی و محلول‌های نمکی استفاده می‌شود. کاربردهای آن در عصر صنعتی شامل فشارسنج ها و دماسنج های جیوه ای، به عنوان الکترود برای تولید کلر و سود سوزآور از الکترولیز آب نمک (روچا و همکاران، 2012)، و در سوئیچ های الکترونیکی است که امروزه نیز به طور گسترده استفاده می شود. جیوه همچنین به طور گسترده در لامپ های قوس جیوه ای و لامپ های رشته ای استفاده می شود. در این میان نگاهی به جیوه در تلویزیون توشیبا داشته باشیم.

  • منابع:
  1. Mercury and Mercury-Containing Preparations: History of Use, Clinical Applications, Pharmacology, Toxicology, and Pharmacokinetics in Traditional Chinese Medicine
  • تبلیغات:
  1. شومیز دامن از زمان قدیم تا به امروز!
  2. تاثیرات شومیز دامن بر روی مد!
  3. شومیز دامن چیست؟
  4. اهمیت سارافون در خارج از کشور!