بهبود سلامت قلب و عروق با پودینگ شکلاتی

اگر از دوستداران شکلات هستید، ممکن است در مورد مفید یا مضر بودن خوردن آن برای سلامتی گیج شوید.

همانطور که می دانید شکلات اشکال مختلفی دارد.

شکلات سفید، شکلات شیری و شکلات تلخ – همه مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارند و در نتیجه، مشخصات غذایی آنها یکسان نیست.

بسیاری از تحقیقات بر روی شکلات شیری و شکلات تلخ انجام شده است، زیرا حاوی مواد جامد کاکائو هستند، بخشی از گیاه کاکائو. پس از برشته شدن این مواد جامد، به آنها کاکائو می گویند.

بسیاری از مزایای ظاهری شکلات برای سلامتی مربوط به اجزای جامد کاکائو است.

ممکن است شما را شگفت زده کند، اما شکلات سفید در واقع حاوی مواد جامد کاکائو نیست. فقط حاوی کره کاکائو است.

هر نوع شکلاتی می تواند در یک الگوی غذایی کامل قرار گیرد، اما آیا خوردن منظم شکلات مزایای سلامتی خاصی دارد؟

در این مقاله، آخرین تحقیقات در مورد اثرات سلامتی خوردن منظم شکلات را به اشتراک می گذاریم.

ممکن است سلامت قلب شما را بهبود بخشد
پودینگ شکلاتی حاوی مواد جامد کاکائو، بخش هایی از گیاه کاکائو است، البته در مقادیر متفاوت. کاکائو حاوی فلاونوئیدها است – آنتی اکسیدان هایی که در برخی مواد غذایی مانند چای، انواع توت ها، سبزیجات برگ دار و شراب یافت می شوند. فلاونوئیدها فواید سلامتی مختلفی از جمله بهبود سلامت قلب دارند.

از آنجایی که شکلات تلخ دارای درصد بیشتری از مواد جامد کاکائو از نظر حجمی است، از نظر فلاونوئیدها نیز غنی تر است. بررسی سال 2018 در مجله Reviews in Cardiovascular Medicine نویدبخش بهبود پانل های چربی و فشار خون در هنگام مصرف مقادیر متوسط شکلات تلخ هر یک تا دو روز بود.

با این حال، این و سایر مطالعات نتایج متفاوتی پیدا کرده‌اند و تحقیقات بیشتری برای تأیید این فواید سلامتی بالقوه مورد نیاز است. به عنوان مثال، یک کارآزمایی تصادفی کنترلی در سال 2017 در مجله انجمن قلب آمریکا نشان داد که مصرف بادام همراه با شکلات تلخ یا کاکائو باعث بهبود پروفایل چربی می شود.

با این حال، مصرف شکلات تلخ و کاکائو بدون بادام باعث بهبود پروفایل لیپید نشد.

همانطور که در بالا ذکر شد، شیر و شکلات تلخ دارای پروفایل های تغذیه ای متفاوتی هستند. تفاوت دیگر این است که شکلات تلخ سرشار از منیزیم است.

طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، 50 گرم شکلات تلخ حاوی 114 میلی گرم منیزیم است که حدود 35 درصد از میزان توصیه شده رژیم غذایی زنان بالغ را تشکیل می دهد.

شکلات شیری حاوی حدود 31 میلی گرم منیزیم در 50 گرم است که حدود 16 درصد از RDA است.

نشان داده شده است که منیزیم به آرامش عضلات از جمله پوشش داخلی رحم کمک می کند. طبق مقاله ای که در سال 2020 در Nutrients منتشر شده است.

این می تواند به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند، و به طور بالقوه باعث می شود بسیاری از افراد پریود در طول قاعدگی هوس خوردن شکلات کنند.

در یک کارآزمایی کنترل تصادفی در سال 2019 در مواد مغذی، مصرف روزانه شکلات تلخ به مدت 30 روز باعث بهبود عملکرد شناختی در شرکت کنندگان شد.

مطالب مرتبط: طبق یک مطالعه، برخی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند.

ممکن است خطر ابتلا به کلسترول بالا را افزایش دهد.
در حالی که خوردن شکلات فواید سلامتی بالقوه ای دارد، عواقب منفی احتمالی نیز وجود دارد. شکلات سفید و شکلات شیری سرشار از چربی اشباع شده و قندهای اضافه شده هستند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، مصرف بیش از حد چربی های اشباع شده و قندهای افزوده شده با کلسترول بالا و سلامت همراه است.

  • منابع:
  1. What Happens to Your Body When You Eat Chocolate Every Day