با استفاده از لپه فامیلا لذت آشپزی ایرانی را دو چندان نمایید!

مرغ پرورشی، مرغی تقلیدی که توسط استارت‌آپ زوریخ Planted Chicken پیشنهاد شده است، با پروتئین از نخود زرد تهیه می‌شود.

“گیاه برگر” از شرکت آمریکایی Beyond Meat نیز بر اساس این ماده ساخته شده است، اگرچه با آب چغندر رنگ آمیزی شده است.

یکی از حبوبات مغذی و پر مصرف برای پخت غذاهای سنتی لپه فامیلا می باشد.

لپه یا نخود زرد برای مدت طولانی در غذای حیوانات و اقوام فقیر غذا و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

در حال حاضر نخود زرد مد شده است، زیرا به دلیل روند رو به رشد گیاهخواری و توسعه گزینه های جایگزین، مورد استقبال صنایع غذایی کشاورزی و “فناوری غذایی” قرار گرفته است.

لپه

این لپه کمی شبیه نخود است، اما کوچکتر است، و در ماه ژوئیه در فرانسه به صورت خشک و سخت برداشت می شود، در حالی که نخود سبز در ماه مه تا ژوئن برداشت می شود و از عرض های جغرافیایی دیگر می آید.

در سال 2019، فرانسه 154000 هکتار بر اساس اعلام سطحی که برای درخواست یارانه از سیاست کشاورزی اروپا (PAC) انجام شد، دو برابر بیشتر از سال 1981 که تولید منحصراً برای خوراک دام اختصاص داشت، کشت کرد.

جودیت برستین، ژنتیک دان موسسه تحقیقاتی Inrae Dijon که رهبری تیم هایی را که در سال 2019 توالی ژنوم نخود را تعیین کردند، به خبرگزاری فرانسه گفت: “صنعت گران بیشتری از نخود فرنگی برای گوشت مصنوعی استخراج می کنند.”

برستین می‌گوید این نخودهای زرد که فاقد GMO و گلوتن نیستند، تقاطع دو انقلاب غذا و آب و هوا هستند: با میانگین 23 درصد پروتئین، یکی از جایگزین‌های ممکن برای گوشت هستند.

این گیاه، که یک حبوبات است، همچنین دارای خاصیت جذب نیتروژن از هوا برای تغذیه خاک است، بنابراین امکان کاهش کودهای شیمیایی را فراهم می کند.

تولیدکننده و صادرکننده پیشرو نخود زرد در جهان، کانادا است که 3.6 میلیون تن از 15.7 برداشت شده در سراسر جهان در سال 2018 را تولید کرد.

در فرانسه عملکرد تولید خیلی خوب نیست ژان پل لا کامپاین، از سازمان Terres Univia می گوید: «به طور معمول، زمین های بد برای او محفوظ است.

این حرفه امیدوار است در چارچوب برنامه پروتئینی آینده اعلام شده توسط رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، کمک های ویژه اروپا برای محصولات پروتئینی (در حال حاضر 187 یورو در هکتار) افزایش یابد، اما تحقق آن زمان می برد.

در فرانسه، از 621000 تن نخود زرد یا لپه برداشت شده در سال های 2019-2020، آژانس مدیریت بازار فراعمومی FranceAgriMer حجم جذب شده توسط صنعتگران برای غذای انسان برای استخراج پروتئین را 140000 تن تخمین می زند.